Czekolada - dla mózgu i szczupłej sylwetki?! - Daria Łukowska

Czekolada – wcale nie musi być winowajcą wylewających się ze spodni boczków ani zbyt wysokiego cukru we krwi! Poznaj 10 faktów, dla których warto ją jeść!

          1.Chroni mózg przed uszkodzeniem w czasie udaru! Epikatechina – składnik gorzkiej czekolady pomaga zwiększać intensywność sygnałów komórkowych, o których wiadomo, że chronią komórki nerwowe.„Doktor Sylvain Doré, który specjalizuje się w anestezjologii, intensywnej opiece medycznej, farmakologii i naukach molekularnych, wyjaśnia, że jego badania sugerują, iż ochronne działanie epikatechiny polega na stymulowaniu dwóch dobrze znanych procesów ochronnych. W czasie udaru mózg usiłuje bronić się przed uszkodzeniami uruchamiając czynnik transkrypcyjny Nrf2 i oksygenazę hemu, a epikatechina zwiększa działanie obu.”  //  Johns Hopkins Medicine

           2. Zwiększa przeżywalność pacjentów po przebytym zawale serca. Osoby, które jedzą ją 2 lub więcej razy na tydzień, ok. 3-krotnie obniżają prawdopodobieństwo śmierci z tego powodu. Mniejsze ilości nie działają już tak silnie, nadal jednak zapewniają jakąś ochronę. Dlaczego? Z tym związany jest własnie punkt 3!

3. Produkty na bazie kakao obniżają ciśnienie i poprawiają przepływ krwi. Journal of Internal Medicine. // http://www.physorg.com/                                

          4. Zapobiega objadaniu się! Badacze z Uniwersytetu Kopenhaskiego odkryli, że czekolada zapewnia uczucie sytości na dłuższy czas niż jej mleczna wersja, zmniejszając ochotę na słodkie, słone i tłuste pokarmy.  // http://www.eurekalert.org/

5. Pomaga zmniejszać oporność na insulinę oraz może uchronić przed cukrzycą typu 2! Jak donoszą badacze z University of East Anglia i King’s College London, spożywanie dużej ilości flawonoidów, w tym antocyjanów i innych związków znajdujących się m.in. w jagodach, herbacie i czekloadzie, może chronić przed cukrzycą typu 2. Z artykułu opublikowanego na łamach Journal of Nutrition dowiadujemy się, że wysokie spożycie tych związków jest skorelowane z mniejszą opornością na insulinę i lepszym działaniem mechanizmów regulujących poziom glukozy we krwi. // http://medicalxpress.com/

6. Badacze z Hull York Medical School uważają, że może pomóc w zwalczaniu zespołu chronicznego zmęczenia! Jak? Naukowcy sądzą, że ciemna czekolada wpływa na zwiększone wydzielanie serotoniny w mózgu. // http://news.bbc.co.uk/

7. Występujące w gorzkiej czekoladzie flawanole zapewniają ochronę przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego Journal of Cosmetic Dermatology

8. Ludzie, którzy regularnie (kilka razy w tygodniu) jedzą czekoladę, są szczuplejsi od osób, które jedzą ją od czasu do czasu! Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego przeanalizowali przypadki 1018 kobiet i mężczyzn w wieku od 20 do 85 lat, którzy nie chorowali ani na cukrzycę, ani na zaburzenia sercowo-naczyniowe. Związek między umiarkowanie częstą konsumpcją czekolady a niższym BMI utrzymywał się nawet po uwzględnieniu różnych dodatkowych czynników, np. stopnia aktywności fizycznej..

9. Powstała czekolada, która czyni miesiączkę bardziej znośną! „Sławny szwajcarski cukiernik Marc Widmer opracował czekoladę dla miesiączkujących kobiet, która ma uspakajać i łagodzić skurcze. Frauenmond zawiera 60% kakao i 17 ziół ze szwajcarskich gór. Cukiernik z Lucerny podkreśla, że jego czekolada w żadnym razie nie jest produktem medycznym. Mimo to wcale nie należy do tanich. Za 100-gramową tabliczkę trzeba bowiem zapłacić 12,5 franka szwajcarskiego, czyli ok. 12 dolarów. Na razie kupić ją można za pośrednictwem witryny Chocolate mit Herz, a na przyszły rok Widmer planuje premierę na rynku azjatyckim.” // http://chocolate-mit-herz.ch/

10. Działa jak aspiryna – wpływa na krzepliwość krwi, co ma oczywisty związek z powstawaniem zatorów! Udowodnili to badacze z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa. „Wchodzący w skład ziaren kakaowca związek chemiczny wywołuje efekt podobny do aspiryny, jeśli chodzi o zapobieganie powstawaniu zakrzepów. Gdy skrzepy blokują naczynia krwionośne, może dojść do zawału mięśnia sercowego, a nawet śmierci. Ale uwaga! Naukowcy podkreślają,że czekolada zmniejsza krzepliwość, ale na pewno nie przebije efektów codziennego zażywania jednej tabletki aspiryny.” Pamiętaj, że gorzka czekolada zawiera najwięcej zdrowych składników – w słodkich czekoladach zanika spora część korzystnych oddziaływań.”

Ale uwaga… uzależnia! „Zamiłowanie do czekolady ma się w mózgu. Istota szara czekoladoholików reaguje na widok czy smak ulubionego deseru inaczej niż istota szara pozostałych osób. Kiedy Edmund Rolls i Ciara McCabe, badacze z Wydziału Psychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu w Oksfordzie, skanowali mózg wolontariuszy za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI), odkryli, że ośrodki przyjemności uzależnionych od przysmaku Azteków rozświetlają się silniej.” // kopalniawiedzy.pl

* * *

Pomimo tego, że naukowcy wykazali wiele korzystnych właściwości, jakie może dać nam regularne spożywanie niewielkiej ilości gorzkiej czekolady o jak najniższej zawartości cukru – należy pamiętać, że kluczem do zdrowia jest dieta oparta o nieprzetworzone produkty, prawidłowo zbilansowana, z dużym dodatkiem warzyw. Ale skoro kakaowiec to roślina… 🙂 // Czyli jak zawsze – bez skrajności – z głową – ale JEDZ CZEKOLADĘ NA ZDROWIE! 🙂

Możesz przygotować ją sam! Użyj oleju kokosowego, kakao oraz ksylitolu – dodaj do tego ulubione suszone owoce czy pokruszone orzechy/nasiona/pestki. Rozpuść olej – wymieszaj z resztą składników – uformuj i włóż do lodówki. Po zgęstnieniu wyjmij i JEDZ NA ZDROWIE 🙂